رويداد ملى «خانواده و فرهنگ عامه» آغاز به کار کرد 
کد خبر: 4155238
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

رويداد ملى «خانواده و فرهنگ عامه» آغاز به کار کرد 

رويداد ملى «خانواده و فرهنگ عامه» با حضور معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ۹ محور آغاز به کار کرد. 

رويداد ملى «خانواده و فرهنگ عامه» آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصى فعالان حوزه خانواده و آيين اهداى احكام رويداد ملى «خانواده و فرهنگ عامه» با حضور انسیه خزعلی، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده، اعضاى شوراى سياست‌گذارى و مسئولان كارگروه‌ها و مشاوران زنان و خانواده دستگاه‌ها، شنبه ۲۴ تیرماه در ساختمان كوثر نهاد رياست جمهورى برگزار شد. 

سرآغار این مراسم قرائت قرآن به صورت همخوانی توسط خانم و آقای خلفی که خواهر و برادر بود.

پس از آن کلان رویداد ملی «خانواده و فرهنگ عامه» در ۹ کارگروه مدیریت و تربیت خانواده، موفقیت و مهارت خانواده، سلامت، جمعیت و نشاط خانواده، بازی و اوقات فراغت خانواده، محیط زیست و نقش خانواده، سفره و تغزیه خانواده، رسانه خانواده، مد و لباس خانواده و فرهنگ و میراث ناملموس خانواده آغاز شد‌. 

دبیر علمی و محتوایی این رویداد با اشاره به آغاز این رویداد و اجرای آن طی یک سال آینده، گفت: ما در عصر هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم و نوع و سبک زندگی مردم تغییر پیدا کرده است و وقتی جبر فناوری رخ می‌دهد باید تلاش کنیم فرصت‌ها را ببینیم و فرصت‌های حکمرانی هوشمند را به رخ بکشیم.

وی ادامه داد: کلیدی‌ترین نقطه در این شرایط خانواده است، لذا ساحت‌های نیازی که خانواده با آن روبروست و حکمران در کنار خانواده باید این نیازها را رفع کنند را در ۹ محور استخراج کردیم. 

محسن احمدومند، دبیر کارگروه مدیریت خانواده نیز گفت: تمام خدمات و فناوری‌هایی که از دل خانواده و برای خانواده طراحی می‌شود، مورد هدف است و برای این هدف آموزش، پژوهش، گفتمان‌سازی و هدایت را در دستور کار داریم.

وی از برگزاری همایش ملی مدیریت خانواده ذیل این رویداد خبر داد و گفت: پویش ملی کسب و کارهای خانوادگی دوست‌دار خانواده از دیگر برنامه‌های ماست. سکوی مدیریت دانش برای فعالان خانواده برای پیدا کردن الگوهای خوب نیز انجام خواهد شد. رویداد یک روزه بازی‌آموزی مدیریت خانواده نیز اجرا می‌شود.

مدیر بخش محیط زیست رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه، با تأکید بر تربیت محیط زیستی جامعه، گفت: در حوزه محیط زیست با سه گام آگاهی، تغییر نگرش و تغییر رفتار به این موضوع ورود می‌کنیم. آموزش مهارت سبک زندگی پایدار در حوزه محیط زیست نیز هدف ماست.

وی از برگزاری سه رویداد محیط زیستی نیز خبر داد و گفت: رویداد ملی را طراحی می‌کنیم که تا مرحله محلی پیش خواهد رفت. بازی مبادله، خانه تکانی سبز، فروش و حمایت و بوت کمپ نیز در این حوزه برگزار می‌شود. 

جلالی، مسئول کارگروه خانواده و فرهنگ و میراث ناملموس نیز گفت: تمرکز ما بر هویت ایرانی _ اسلامی است و تلاش داریم در این رویداد در حوزه اقلیم‌های مختلف ظرفیت‌ها را شناسایی و معرفی کنیم. ۷۰ آیین ما ثبت جهانی شده و طی تقویم یک ساله این آیین‌ها را بیشتر مطرح کنیم.

تأملی، مسئول کارگروه بازی و اوقات فراغت نیز گفت: بازی زبان مشترک‌ها بین نسل‌ها است. تلاش می‌کنیم در این رویداد محورهای مردمی را فعال کنیم. سه برنامه اصلی داریم که شامل رویداد استارتاپی بازی خانوادگی، نمایشگاه ترویجی بازی خانوادگی و جمعه بازی خانوادگی است. 
 
تک فلاح، مسئول کارگروه رسانه نیز گفت: امیدواریم بتوانیم در این رویداد رسانه خانواده را معرفی کنیم. بخش‌های پویشی، آموزشی و رقابتی محور برنامه‌های ماست.

محمدی، مسئول کارگروه سفره ایرانی نیز در خصوص برنامه‌های این کارگروه، گفت: معرفی سفره اصیل ایرانی مبتنی بر جغرافیای فرهنگی و غذایی ایرانی، بررسی آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی مرتبط با فرهنگ غذایی در خانواده، رویکرد اصلاح سبک غذایی سالم ایرانی با کمک بانوان ایرانی، احیای هویت معنوی سفره سازی سالم و ... محورهای برنامه‌های ماست. 
وی افزود: در همین راستا نمایشگاه الگونشان، غرفه‌های سبک زندگی، رویدادهای خانواده محور، سفره بین‌المللی و جشن پایانی خواهیم داشت.  

مهدیه محمدتقی‌زاده، مسئول کارگروه موفقیت و مهارت نیز گفت: شاخص‌های موفقیت خانواده در این کارگروه احصا شد و راه‌های رسیدن به این موفقیت نیز طراحی شده است از جمله برنامه آموزشی برای خانواده، ترویج فرهنگ احترام به خانواده و ... نیز در قالب برنامه هایی اجرا خواهد شد.

اردبیلی، عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد نیز اعلام کرد: ویژگی خاص این رویداد توجه به خانواده به عنوان یک نهاد اصیل و تغییر دهنده و هدایت کننده فرهنگ عامه است.

در ادامه خزعلی، پیام رئیس‌جمهور به مناسبت روز ملی خانواده را قرائت کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بر امر فرهنگی ‌و اصلاح فرهنگ عمومی تأکید کرده‌اند. ایشان در جایی فرهنگ را به هوا و در جای دیگر فرهنگ را به روح جامعه تعبیر می‌کنند و می‌خواهند همه اعضای جامعه در این حوزه احساس مسئولیت کنند. در این رویداد بنا داریم به فرهنگ به عنوان زمینه‌ساز و نمایانگر تمدن در زمینه خانواده بپردازیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه در حوزه فرهنگ با کمبود برنامه تخصصی، مهارتی مواجهیم، اظهار امیدواری کرد که این برنامه در این حوزه با توفیق روبرو شود و افزود: هدف از این رویداد، تثبیت فرهنگ خوب و میراث ناملموسمان در حوزه خانواده و اصلاح و ترفیع مواردی که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، است.

اجرای سرود و اعطای احکام دبیران این رویداد نیز بخش پایانی مراسم بود.

انتهای پیام
captcha